De bullying, refugiats i llengües mortes. Jornada de centres educatius

Aquest divendres ha començat amb la projecció de nou curts realitzats per alumnes de centres de secundària que ha destacat per la seva varietat de recursos expressius al voltant de temes com ara el bullying o l’actual crisi dels refugiats, si bé també hi hem pogut mirades fresques i originals sobre els adolescents i les seves vides.

És el cas de Jugant amb la mort, obra dels alumnes del Taller Cinema… i Acció! del Museu del Cinema de Girona, amb un guió veritablement mordaç sobre un noi perseguit per la mala sort i el seu encontre amb una aprenent de la Mort en persona. Els seus autors han jugat amb nombroses possibilitats que ofereix el mitjà audiovisual en el marc d’un lluminós i versàtil retrat de la seva ciutat. D’altra banda, el nostre posicionament col·lectiu davant de l’assetjament escolar ha estat un tema recurrent en aquesta sessió. A Black Rainbow, de l’ESC El Cim de Terrassa, que ha anat acompanyada per una performance teatral i un veritable manifest, es contraposa la creativitat com eina d’empoderament personal a les actituds de maltracte i passivitat. Amb una estructura semblant però posant l’accent sobre l’homofòbia, Rewind, dels alumnes de l’INS-ESC Les Vinyes de Castellbisbal, ens mostra com les xarxes socials poden amplificar el malestar a les aules, o com ens hi podem relacionar de manera constructiva. L’ESC Escaladei de Cerdanyola s’ha decidit per fer una fàbula esportiva sobre l’enteniment entre dos nois que creuen no tenir res en comú: In-Diferència. D’altra banda, amb Clic!, els estudiants de l’INS Llucmajor roden breus retrats sobre catorze joves i els moments en els quals decideixen canviar les seves vides. Amb un llenguatge més poètic, A la vora d’un malson (Fundació Escola Teresiana de Torrent) ens situa en el moment en què Mel·lina decideix fer aquest salt.

L’altre gran eix ha estat el dels conflictes globals. A La història es repeteix, els alumnes de la Comissió per la Igualtat de l’INS Arabista Ribera de Carcaixent ens conviden a pensar els refugiats d’avui a través de la lectura de cartes de republicans valencians que es van haver d’exiliar a França. L’INS Son Pacs de Palma, per la seva banda, dibuixa el joc bèl·lic dels països rics i en representa les seves conseqüències a Les Voreres del Tauler. Molt més lúdica que aquestes dues, un professor de llatí aconsegueix introduir una classe endormiscada dins d’un mite clàssic a El mite de Prosèrpina, que l’INS Mediterrània del Vendrell interpreta de manera sorprenent en aquesta llengua clàssica.

Nou produccions molt diferents però on conviuen els problemes quotidians als instituts amb el seu enfocament personal a conflictes tal vegada més llunyans.

19060152_1595444120490327_39832362875849118_n

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s